Recomandări pentru o zi în Madrid – unde stai, ce mănânci și ce faci cu copiii

Călătorii și aventuri, Europa, Spania

Cel mai des, ajungem în Spania. Ori de bună voie, ori împinși de împrejurări, o vizităm și revizităm, pas cu pas, oraș cu oraș. Am povestit aici despre prima noastră călătorie de peste ocean, cu 2 copii. Acum vreau să vă fac câteva recomandări într-un oraș minunat, în care noi am făcut escală și la dus și la întors în luna noiembrie, și anume: Madrid.

Aeroport:

Aeroportul Madrid Barajas este foarte mare, iar dacă plănuiți să schimbați avionul aici spre destinații intercontinentale, chiar vă sfătuiesc să fiți cu 3 ore înainte. Politica de prioritate când călătorești cu copii mici, diferă de la companie la companie (și de la coadă la coadă, bineînțeles). În general, la low-costuri gen WizzAir, doar dacă ai bilet de avion care include Priority (atenție, acum există și check-in cu priority din fericire), poți să accesezi casa specială de prioritate la check-in.

Altfel, la majoritatea companiilor de linie sau charter vei fi invitat în față, dacă ai un copil sau mai mulți sub 2 ani, indiferent de biletul pe care îl deții. Găsești, de asemenea, servicii de ambalat bagaje, atât în locuri special amenajate, cât și vânzători ambulanți care îți împachetează cu scotch lat și colorat bagajele, în fix 2 timpi și 3 mișcări :D.

În ceea ce privește mâncarea în aeroport, există niște diferențe uriașe de servicii, în funcție de terminale. De exemplu, la terminalul 1, unde găsiți de obicei zboruri low-cost, nu prea găsești opțiuni decente de mâncare. În schimb, la alte terminale, găsești chiar variante sănătoase și gustoase. Nouă ne place mult La Place, unde pe lângă salate și sandwichuri cu ingrediente bine alese au și tot felul de fructe proaspete și de “budinci” din fructe mixate cu semințe de chia, cocos și așa mai departe. Un loc foarte bun de cumpărat sandwichuri este Rodilla, pe care îl găsiți frecvent și în oraș, care au o grămadă de sandwichuri făcute de ei, numai bune de luat la pachet atunci când sunteți pe fugă.

Lista restaurantelor și cafenelelor din aeroport o găsiți aici.

Nu uitați că atunci când călătoriți cu copii sub 2 ani (categoria infant) aveți posibilitatea să transportați lichide și mâncare la bord pentru hrana celor mici.

Cazare:

Dacă vreți să treceți fuguța prin Madrid, doar pentru o escală de noapte la zboruri mai lungi, așa cum am făcut noi în drumul spre Punta Cana, atunci puteți să vă cazați chiar lângă aeroport. Noi am stat o noapte la hotel Ibis, care se află la 5 minute cu mașina de aeroport și pe care l-am ales pentru că are servicii de “free shuttle”. Există free shuttle-uri spre mai multe tipuri de hotel, însă este important să vedeți cu ce fel de mașini se transportă pasagerii, pentru că dacă sunt microbuze foarte mici, unii pot să nu accepte să vă urcați cu copiii la bord fără scoici/scaune adecvate vârstei, ceea ce ar trebui să nu vă doriți nici voi :).

În plus, vă sfătuiesc să vă interesați dinainte care este politica de cazare a hotelului atunci când călătoriți cu copiii. Mie mi s-a părut amuzant că ni s-a spus că în mod normal nu cazează 2 părinți cu 2 copii (în condițiile în care puiul mic avea doar 4 luni) într-o cameră cu un pat queen size și încă unul single (cam de cât spațiu de dormit să avem nevoie?). Dar, pentru că rezervarea era făcută dinainte și ei erau fully booked, totul a decurs ok.

La întoarcere, ne-am cazat în centrul orașului, deoarece am ales să petrecem mai mult de 24 de ore în Madrid, ca să îl putem și vizita de data aceasta, iar cazarea ne-a mega-extra-încântat. Este vorba de Hotel Petit Palace Lealtad Plaza, care face parte din lanțul Petit Palace. Oamenii sunt foarte primitori și drăguți, micul-dejun e o nebunie cu o grămadă de gustări sănătoase, fructe, nuci, brânzeturi, tot felul de semințe și de preparate atât pentru vegani, cât și pentru cei cu diferite intoleranțe. Camerele sunt mari și spațioase, cu tot felul de lumini ambientale, care au făcut trecerea la alt fus acceptabilă. Puiul C. a primit o pușculiță mică drept amintire și, în general, ni s-au părut foarte child-friendly. Au, de asemenea, lift pentru persoanele cu dizabilități, care urcă cele 3-4 trepte de la intrare. În plus, au fost foarte receptivi să ne ajute cu bagajele, pe care le-am ținut în recepția lor după ce ne-am decazat, până când ne-am îndreptat spre aeroport (fără alte taxe).

Cazarea a costat un pic sub 400 de lei (mic-dejunul l-am plătit separat la unitate), însă prețurile variază foarte mult în funcție de sezon și durata cazării.

Transportul public:

În Madrid, găsești de toate (autobuze, trenuri, metrouri etc.). Însă, să nu te aștepți ca noi, ca orice variantă ai alege să nu ai grija târâtului pe scări a trolerelor, cărucioarelor și a altor chestii voluminoase și pe roți pe care le plimbi prin avioane. În drum spre hotelul nostru – Petit Palace Lealtad Plaza, am întâmpinat o monstruozitate de pasaj, în care am urcat și coborât cu greu minim 6 tronsoane de scări, care au atins un punct slab în sufletele (și brațele) noastre. A fost greșeala noastră, deoarece am crezut că Madrid este un oraș friendly cu oamenii cu mobilitate redusă așa că nu am studiat mai multe variante de transport aeroport-hotel. Trenul C1 trece direct pe la terminalul 4, acolo unde ne aflam noi și aveam doar 5 stații (aproximativ 15-20 de minute) până la hotel, deci a fost no brainer. Dar apoi, la ieșirea din tren, am fost foarte surprinși să aflăm așa brutal că ne înșelăm și că urmează cea mai grea parte în privința bagajelor din întreaga călătorie. Imaginați-vă acest tablou pe un drum normal: fiecare purta câte un copil, fiecare avea un ghiozdan în spate. În cărucior aveam câteva băgăjele pe care eram bucuroși că le putem împinge pe roți și cu restul mâinilor, trăgeam după noi 2 trolere mari și unul mic. Vă dați seama că tot ce lipsea din acest tablou, erau ele. Da, ați ghicit, scările, multele scări.

La întors, a fost mult mai bine. Am mers 5 minute pe jos cu bagajele noastre, spre stația de autobuz expres – 203, care duce spre aeroport, spre terminalele 1,2 sau 3. De fapt, o dată ce ați ajuns în aeroport, drumul între terminale este mult mai ușor de străbătut, mult mai bine decât o aventură ca a noastră prin stațiile de trenuri fără lift. Drumul cu autobuzul a fost floare la ureche, am ajuns repede și oamenii au fost în general politicoși. Nu mi-a plăcut foarte mult privirea domnului șofer, care a strâmbat din nas când l-am rugat să deschidă rampa de pe mijloc, că suntem cu cărucioare și trolere și ne-ar fi mai ușor pe acolo. M-am simțit ca acasă, știți voi. Autobuzele au, de asemenea, loc special pentru stivuirea bagajelor, ceea ce e foarte de ajutor într-un expres spre aeroport. Odată coborâți în stație, găsiți direct cărucioare de cărat bagajele, deci – floare  la ureche.

Unde să mănânci?

De data asta, am încercat un restaurant grozav, Cabaña Argentina, unde, lihniți de foame, am savurat cu toată ființa niște fripturi de vită absolut demențiale. Puiul C. a preferat o porție de ravioli proaspete și sățioase, iar aperitivele primite “din partea casei” (cum se procedează de obicei în Spania – primești la început un mic aperitiv, de cele mai multe ori alegi dacă vrei sau nu, și la final se trece pe notă, în funcție de numărul de persoane de la masă) au fost și ele exact ce trebuie. Veneam dintr-un zbor de 8 ore jumătate, care avusese întârziere de 4 ore, iar noi ne aflaserăm în aeroportul minunat cu 3 ore înainte de acelea 4, pentru că nu fusesem anunțați de întârziere (mulțumiri agenției). Colac peste pupăză (haha), în aeroport, cea mai de calitate mâncare pe care am găsit-o au fost niște turte amărâte de la Pizza Hut, pe care în condiții normale nu le-aș fi cumpărat în veci, însă nu am găsit chestie mai bună pe care să cheltuim bonurile valorice primite cadou de la companie. Așa că ne înțelegeți foamea uriașă. Serviciile sunt super la Cabaña Argentina, au și o selecție super faină de vinuri, dar nu uitați să faceți rezervare. Deși am sunat cu mai puțin de o oră înainte, au aranjat cumva astfel încât să avem o masă la care să încăpem cu toții.

A doua zi, am ieșit și la cafenea, am găsit o Specialty Coffee în drumul nostru – Boconó. Nu pot să spun că am fost impresionați de loc în sine. Fiecare masă era ocupată de câte o persoană solitară care lucra la laptop, atmosfera era ușor impersonală, dar cafeaua a fost delicioasă, fructată, ușor citrică și înăuntru era cald și bine – tot ce aveam nevoie.

Dacă aveți nevoie de un sandwich, v-am povestit deja despre o sandwicherie foarte faină, pe care o găsiți și în aeroport la unele terminale – Rodilla.

Pe unde să te plimbi?

• O vizită scurtă la muzeu. Muzeele pot fi o idee foarte bună atunci când călătorești cu copiii. Desigur, nu să stai cu orele studiind picturile din punct de vedere compozițional, însă atât în Muzeul Prado, cât și în Muzeul Reina Sofia, axat pe Picasso, Dali și Miró. Merită să petreceți 1 -2 ore, povestind despre câteva picturi relevante pentru ei. Ambele muzee au intrare gratuită în majoritatea serilor, verificați pe site-ul lor orele. Templul Debod este și el o idee bună, mai ales dacă vă place să priviți apusul.
  • O vizită luuuungă în parc. Parcul El Retiro este un parc uriaș și superb, cu copaci bătrâni și copaci pitici, cu clădiri frumoase precum Palatul de Cristal, cu alei largi pe care se plimbă sute de oameni și cântă vreun trubadur melancolic, cu un lac plin de păsăret gălăgios și cu mulți tineri care râd. Poți să te plimbi cu o bărcuță, să admiri sculpturile, să îți duci copiii la locurile de joacă, sau pur și simplu să te întinzi pe iarbă și să te simți vibrația puternică a Madridului;
  • Poți face un tur gratuit cu Pancho Tours, în care să cunoști perspecivele locale despre străzile capitalei și despre cartierele care trebuie neapărat văzute. Durează aproximativ 3 ore și începe la ora 11:00 din fața Punctului de Informare Turistică din Plaza Mayor;
  • Poți să te plimbi pe Calle Gran Via – o stradă largă, plină de culoare și freamăt, să treci pe la Puerta del Sol – cea mai mare piață din Madrid și să vizitezi Grădina Botanică Regală din Madrid;
  • Poți admira de sus Grădinile Sabatini, după ce treci prin zona de promenadă a Palatului Regal din Madrid, sau poți coborî pe aile lor, să te pierzi prin verdeața ce am găsit-o chiar și în zilele noastre de vizită de toamnă târzie;
  • Puncte de belvedere pentru a vă bucura de o perspectivă vie asupra întregului oraș găsiți aici.

Scriind articolul am devenit ușor melancolică, ne gândim mereu cu drag la Spania, destinația la care ne-am întors cel mai des. Oamenii relaxați, siestele lungi și spațiile largi, deschise, create pentru oameni, te îmbie să petreci cât mai mult timp în aer liber și să te bucuri de minunile orașului. Voi ce ponturi aveți pentru o vizită scurtă în Madrid?