În slipi prin Lanzarote – în Canare cu copiii

Călătorii și aventuri, Europa, Iarna la cald, Insulele Canare, Spania, Spania

Anul acesta, după ce am petrecut aproape 2 luni printre turiști pensionari (care vizitează în număr foarte mare insula Tenerife), ne-am hotărât să încercăm încă 2 insule canariote, Lanzarote și Fuerteventura. Lanzarote a fost o surpriză plină de viață, cu o medie de vârstă de 20-25 de ani, datorită familiilor tinere cu mulți copii și sportivilor (surferi, windsurferi, kiteboarderi, paddleboarderi, cicliști, drumeți, maratoniști).

De asemenea, Lanzarote ne-a surprins prin peisajul inedit, pregnant vulcanic, iar erupțiile care au izbucnit în 1730 timp de 5 ani și jumătate au schimbat radical morfologia insulei, câmpurile de lavă însumând peste 1 km3. Astfel s-a format ceea ce se numește astăzi Parcul Național Timanfaya.

Ce am vizitat

Plajele din Lanzarote nu sunt multe, dar au un aer boem și intim, cu nisip auriu sau negru. Există atât golfuri mici și liniștite pe coasta nord-estică, ce sunt puțin vizitate de turiști cât și plaje largi și aurii cu ape calme sau plaje cu valuri puternice, potrivite pentru sporturi. Deși Lanzarote este o insulă care s-a ivit din ocean în urma activității vulcanice, doar câteva plaje au nisip negru.

• Costa de Papagayo – probabil cea mai frumoasă plajă de pe insulă, nouă ne-a mers direct la suflet.
Costa Papagayo; Sursă: arhivă personală

Se află în sudul insulei, un golf în formă de semilună, cu nisip fin și auriu. Plajă este adăpostită de stânci și este locul perfect pentru înot și bălăceală, atât pentru copii cât și pentru adulți, deoarece apele sunt liniștite și curate, valurile line. De cele mai multe ori, plaja este foarte bine protejată de masele de aer. Aici se ajunge pe un drum neasfaltat destul de deteriorat, iar la intrarea în zonă se plătește o taxă de 3 euro, în zonă aflându-se o serie de 6-7 plaje.

Drumul spre Papagayo; Sursă: arhivă personală

Parcarea de lângă plajă este generoasă, se găsesc și 2 terase, însă review-urile nu ne-au încurajat să încercăm vreo gustare de acolo.

Costa Papagayo, vedere de sus; Sursă: arhivă personală

Playa de la Cera – se află în dreapta plajei Papagayo, cu o lungime de 105m și o lățime de 30m. Este o plajă cu nisip alb și fin, iar oceanul este liniștit. E un loc minunat de savurat apusul și de intrat în valurile calme.

Playa de la Cera: Sursă: arhivă personală

Playa de Caletón Blanco – cu puțin înainte de intrarea în orașul pescăresc Orzola, se găsește o serie de golfulețe numite “Los Caletones” cu apă turcoaz, nisip alb și pietre vulcanice acoperite de licheni verzi.

Playa de Caletón Blanco; Sursă: arhivă personală

Pe plajă există multe mici  adăposturi împotriva vântului construite din pietre negre, care arată ca o bază de igloo, în interiorul cărora poți face plajă liniștit. Zona se inundă des, formându-se câteva lagune minunate pentru joaca celor mici.

Playa de las Cucharas este plaja o urbană de aproximativ 650m pe care am vizitat-o în Costa Teguise. Este o plajă destul de vântoasă, unde se practică cu succes windsurful. Noi am avut parte de o plimbare plăcută aici.

Playa de las Cucharas; Sursă: arhivă personală
  • Playa Grande și Playa Pocillos sunt două plaje urbane ce aparțin de Puerto del Carmen. Playa Grande este o plajă lungă de 1km, cu nisip auriu și ape liniștite, ușor accesibilă și mărginită de palmieri.
Playa Grande; Sursă: arhivă personală

Playa Pocillos este tot una dintre plajele care se inundă atunci când mareea crește. Aici se practică și windsurful.

Playa de los Pocillos; Sursă: arhivă personală
  • Caleta de Famara este o plajă de 6km care se află pe coasta nord-vestică a insulei și este preferată multor localnici, întrucât este departe de resorturile turistice și este înconjurată de o zonă cu vegetație de dune.
Playa Famara; Sursă: arhivă personală

Golful foarte curbat este păzit de stânci imense, cu tentă rozalie, printre care și Peñas del Chache, cel mai înalt punct de pe insulă (670m). Noi nu am putut să ne bucurăm de ea, deoarece vântul era un bezmetic în ziua respectivă, însă am reușit să surprindem câteva detalii simpatice din peisaj. De pe această plajă, se observă mare parte din Arhipelagul Chinijo și anume La Graciosa, Alegranza, Montaña Clara și Roque del Oeste. Plaja este foarte potrivită pentru practicarea sporturilor de apă, precum surful și kitesurful, mai puțin înotului din cauza valurilor puternice și a curenților maritimi.

Playa de Famara; Sursă: arhivă personală

Peisaje

• Mirador del Rio

Așa a început vizita noastră în Lanzarote, mai ales că știm bine cultul spaniolilor cu promovarea punctelor de belvedere. Mirador del Rio este una dintre capodoperele create de Cesar Manrique, arhitect artist născut și crescut în Lanzarote și foarte iubit de localnici. De la Mirador del Rio, ai o panoramă spectaculoasă asupra insulei La Graciosa, unde poți face și călătorii de o zi, eventual tururi de insulă cu bicicleta și lenevit la plajă.

Mirador del Rio, vedere spre insula La Graciosa; Sursă: arhivă personală
  • Valea celor 1000 de palmieri

Lanzarote este departe de a fi o oază luxuriantă precum nordul Tenerifelor. Însă toată valea Haria este verde și plină de palmieri, despre care localnicii spun că au fost plantați la fiecare naștere de copil: pentru fiecare nou-născut băiat au fost plantați 2 palmieri și pentru fiecare nou-născut fată – câte unul. O vizită pe vale într-o după-amiază înainte de apus te va ajuta să capeți o privire de ansamblu mult mai bună asupra insulei, care, de altfel, este în mare parte acoperită de cenușă și roci vulcanice.

Valea Haria, Valea celor 1000 de palmieri; Sursă: arhivă personală
  • El Charco Verde sau Charco de los Clicos este o lagună care face parte din Parcul natural al vulcanilor que se encuentra junto la población de El Golfo —municipio de Yaiza; zona este foarte vântoasă, dar alăturarea lagunei de culoarea smaraldului alături de oceanul aprig și întunecat, despărțite de plaja neagră creează un contrast care merită să înduri rafalele. Laguna verde s-a format într-un crater vulcanic bătrân inundat de apele oceanului, iar culoarea este dată de algele Ruppia-Maritima ce trăiesc în apă.
El Charco Verde; Sursă: arhivă personală

În zona lagunei se găsesc foarte multe bucăți de olivină (mineral de culoare verde) ceea ce aduce mulți vizitatori geologi și bijuteri în zonă. Nu prea departe de El Charco Verde, am vizitat în drumul de întoarcere spre casă Los Hervideros, unde apa mării pare să fiarbă.

Los Hervideros; Sursă: arhivă personală
  • Câmpurile de viță-de-vie nu seamănă cu nici unele văzute până acum. Înainte de erupțiile de la 1730, solurile din Lanzarote erau foarte fertile. Aparent o catastrofă, oamenii au învățat despre soluri că după ce acestea au fost acoperite cu cenușă, ele au devenit foarte spongioase, putând reține umezeala pentru o durată mare de timp și cenușa a acționat ca un strat protector, păstrând temperatura solului constantă. Aceste consecințe s-au dovedit a fi benefice culturilor de viță-de-vie, aici luând naștere unele dintre cele mai gustoase vinuri spaniole. Unicitatea peisajului de podgorii este dată de existența barierelor de pietre vulcanice, pentru a apăra culturile de vânturile puternice. Mai multe despre acest subiect, puteți citi aici.
Culturi de viță-de-vie; Sursă: arhivă personală

Ce ne-ar fi plăcut să mai vedem

• Caldera Blanca – un crater uriaș, cu diametrul de 1km, la care din păcate nu am reușit să ajungem din cauza furtunii de vânt. Despre traseu, pas cu pas, în limba spaniolă, puteți citi aici.
Caldera Blanca; Sursă: lagavetavoladora.com

Timanfaya National Park este clasificată ca rezervație a biosferei UNESCO din 1993 și a fost folosită ca bază de antrenament pentru echipa Apollo a NASA. Aici se găsesc în jur de 360 de conuri vulcanice care răsar din nisipul negru granulat. Tot în Timanfaya, la El Diablo carnea la grătar se gătește direct la căldura care vine din interiorul vulcanului Islote de Hilario.

Timanfaya Park; Sursă: fotolia-ap

Unde ne-am cazat

Apartamentos Teguisol a fost gazda noastră pentru cele 8 nopți petrecute în Lanzarote. Cazarea am găsit-o prin Airbnb, dar complexul poate fi contactat și personal cu siguranță. Am fost foarte încântați de ospitalitatea persoanalului și de designul interior. Am avut chiar și o pisică pe terasă, care l-a fascinat pe puiul C. și cu care am luat masa de fiecare dată când am mâncat acasă.

Apartamentos Teguisol; Sursă: arhivă personală
Pisica Teguisol; Sursă: arhivă personală

Unde ne-a plăcut ce am mâncat în Lanzarote

• Puerto del Carmen, La Casa del Parmigiana – specific italian – ne-a plăcut foarte mult aici, serviciile și mâncarea au fost excelente, iar tratamentul copiilor la fel;
  • Arrecife, Tabla – am mâncat niște burgeri delicioși, ceea ce e mare lucru, ținând cont că în insulele Canare burgerii nu sunt chiar punctul forte;
Restaurant Tabla; Sursă: arhivă personală
tabla-burg
Burger Tabla; Sursă: arhivă personală

Costa Teguise, Pasteleria Tentation – o cofetărie-cafenea simpatică, unde ne-a încântat mai ales că puteam să stăm cu produsele în locul de joacă de la 20m distanță, găsind astfel o activitate plăcută pentru fiecare dintre noi.

Azi am stabilit că dintre toate Canarele pe care le-am vizitat, adică 4 la număr, cel mai probabil în Lanzarote ne-am întoarce pentru atmosferă, plajele intime dar pline de voie bună, familii cu copii, peisaje nemaiîntâlnite și ospitalitatea oamenilor.

Playa de la Cera; Sursă: arhivă personală

Dacă ți-a plăcut acest articol, poți susține pagina Momadica distribuind articolul, dând like paginii de Facebook şi/abonându-te la newsletter-ul blogului pentru a fi la curent cu ultimele articole și pentru a primi materiale speciale. Mă găsești și pe Pinterest şi Instagram.

Iar dacă ești pasionat de comunități, te aștept în grupul meu de educație prin călătorii – Worldschoolers România și pentru sfaturi de călătorie – în Grupul familiilor călătoare.