Prima oară la cort cu copiii – ce trebuie să știi pentru o experiență reușită în camping sau off-camping

Călătorii și aventuri, Camping

Unele articole întârzie să fie scrise, dar cu siguranță mai bine mai târziu decât niciodată. Încep, în sfârșit, seria de articole despre camping, până nu se duce vara de aici, mai ales că să mergi la cort e foarte plăcut și în septembrie, ba, cu puțin noroc, chiar și în octombrie.

Pentru noi, unele dintre cele mai frumoase experiențe din călătorii sunt la cort. Copiii sunt extrem de fericiți și se implică de la montatul cortului, până la spălatul vaselor și umflatul saltelei înainte de somn. Iar pentru noi, campatul înseamnă liniște, natură, bucurii mărunte, oameni ca noi. Sigur, la toate astea se adaugă libertatea de a putea să te culci și să te trezești acolo unde îți dorești, how cool is that?

Deși este mult mai ușor atunci când pleci special cu cortul, nu ne-am lăsat păgubași nici în ultimele 2 veri pe care le-am petrecut pe drum. Vara trecută am reușit să montăm de 4 ori cortul, iar anul acesta de 2 ori, dar pe perioadă mai lungă.

Cum a intrat cortul în viața mea

Nu îmi mai amintesc exact când am stat prima oară la cort. Cred că la 17 ani, prin Vamă, dacă îmi amintesc bine și sigur nu a fost o experiență foarte reușită. Era prea mult soare dimineața, era prea frig noaptea, campasem într-o curte mică și aglomerată și nici nu aveam cine știe ce cort. Dar, hei, aveam 17 ani, chiar credeți că îmi păsa? Apoi am primit un sac de dormit la majoratul meu și au urmat muuulte drumeții pe munte, prin sate, pe plaje sălbatice, oriunde am putut. De multe ori, am preferat să stau la cort. Să mă despartă de noapte doar un material subțire; să simt aerul proaspăt și să mă trezesc deranjată de o rază prea cu tupeu.

Cum a fost prima oară la cort cu un copil

Timpul a trecut, puiul C. a apărut. L-am născut în mai, vara a fost una plină, ne-am mutat în apartamentul nostru și, în general, am avut alte priorități. Plănuiam un circuit în România de 3 săptămâni, care s-a întâmplat abia pe la final de septembrie, când nopțile au devenit foarte, foarte reci, iar apoi a urmat prima iarnă la căldură, dintr-o serie ce sperăm că nu se va sfârși curând (hopefully, covid19 e și el de acord). Așa că prima expediție la cort a fost abia o vară mai târziu, când puiul C. avea deja 1 an și 1 o lună. Am început pe modul light, la Marea Neagră. Am povestit aici despre experiențele noastre pe plajele din nordul Bulgariei.

A fost super fascinant! Să privești toată experiența prin ochii unui pui care abia cunoaște lumea nu se compară cu nici o altă călătorie la cort din trecut!

Am ajuns la Krapets dimineața devreme. Printre pinii cu siluete de fotomodel, se vedea marea albastră. Aveam sare în păr și vântul pe buze și ne-am montat tabăra la marginea plajei, sub pădurea deasă de pini. Am făcut wild camping pentru câteva nopți. Când mergi , e foarte diferit față de atunci când te instalezi în camping. Trebuie să te organizezi logistic foarte bine, pentru că nu ai baie la dispoziție, nu ai nici un loc de ținut mâncarea la rece, nu ai electricitate. De aceea, noi campăm în afara campingurilor doar în “bucăți” de câte 2-3 nopți. Apoi am stat în camping amenajat lângă Karadere, la Zora în Obzor. Este un camping foarte fain, prietenos cu copiii, și foarte curat deși aglomerat.

Cum a fost prima oară la cort cu doi copii

Pentru că și puiul D. s-a născut în plin sezon de cort (iulie), iar până a crescut un pic s-a făcut deja toamnă, am petrecut prima noapte la cort un pic înaintea vârstei de 1 an. De astă dată am început la poalele munților, în Drăguș, la festivalul anual de homeschooling, unde ne-a plăcut tare mult.

Și puiul D. a fost foarte receptiv, ne-a ajutat să montăm cortul, și am reușit să îl ținem călduț între noi chiar dacă nu l-am convins să stea în sac.

Alte aventuri cu cortul, cu un copil sau cu doi, și-au făcut loc la noi în viață, pe rând, la Jungfrau (Elveția), pe malul Lacului Garda (Italia), în Apuseni, în Delta Rhonului (Franța), pe plajele din Grecia…ne-ar fi tentat foarte tare și în Koh Adang, însă ne-a fost teamă de șerpii veninoși de Malaysia 😀

Ce trebuie să știi tu când pleci cu cei mici prima oară cu cortul

1. Eu nu mi-am făcut griji că alor mei copii nu le va plăcea la cort, pentru că așchia nu sare departe de trunchi. Dacă alor voștri le este teamă de întuneric, de zgomote din natură sau de situații neprevăzute, vă sugerez o noapte de test, ca să aflați dacă să mergeți cu cortul este “ceașca voastră de ceai”. Ba chiar, dacă stați la curte, puteți să îl montați lângă propria casa pentru o noapte. Noi chiar am făcut asta la căsuța de pandemie și a fost tare distractiv.

2. Atenție la zonele cu animale sălbatice. În momentul în care alegeți un loc frecventat de urși, șerpi etc. trebuie să vă asumați responsabilitatea, să vă informați despre pericolele din zonă și să aveți un plan de back-up. Să nu păstrați mâncare în cort, care poate atrage urșii, să nu mergeți prin zone cu iarbă înaltă în zonele cu vipere, să nu lăsați bunuri de valoare în zonele cu hoți :).

3. Nu neglijați nici insectele. Cortul trebuie verificat foarte bine înainte de somn și nu uitați să închideți toate fermoarele atunci când ieșiți. Țânțarii europeni sunt, de obicei, mai activi la crepuscul, dar aruncați un ochi și după furnici, căpușe, gândăcei, nu sunt chiar cea mai plăcută companie într-un spațiu atât de intim.

4. Asigurați-vă că aveți un cort suficient de mare, o saltea confortabilă și o metodă bună de a sta la cald noaptea (când e cazul). Copiii mei simțeau fiecare colț de cearșaf pe care încercam să îl strecor peste trupușoarele lor. Așa că ce speranțe să mai am să stea în sac! În zonele cu nopți reci, trebuia să mă trezesc periodic să mă asigur că sunt înveliți, mai ales spre dimineață. O metodă cu mai multe șanse de reușită este să aveți saci care se unesc și să îl băgați pe cel mic la mijloc sau să folosiți un sac de dormit dublu, unde să îi faceți loc între voi. Ideal este să mergeți în zone calde sau în plină vară, cum e la mare – atunci temperatura nu scade peste noapte mai jos de 21-22 de grade și nu au decât să se dezvelească. După 2 ani însă, tadaaam! Puiul cel mare ne-a făcut surpriza să ne ceară el în sac și nici să nu se mai miște de acolo până dimineață, a fost mega încântat și noi la fel.

5. Faceți-vă un plan de rezervă pentru montarea cortului. Deși copiii vor vrea să vă ajute la montare dacă sunt obișnuiți să faceți lucrurile împreună, de multe ori vor uita că e o treabă serioasă să pui un cort (nu vorbesc de cele de tip 2 secunde). Ai noștri au intenții bune de fiecare dată, dar când îi ia valul, se bagă printre straturi, sar, râd, se rostogolesc atunci când încercăm să ridicăm cortul. Așa că pentru zilele cu multă energie, ne gândim în prealabil la un joc care să îi țină un pic ocupați.

6. Atenție la ploi, sigilați bine cortul când se anunță vreme rea, că dacă e frig, vă intră apă în cort și mai aveți și haine în verandă, e nasol, știu de la un prieten.

7. Un loc cu multă umbră, de preferat pe tot parcursul zilei, va face experiența cu cortul mult mai minunată, mai ales dacă vorbim despre vară. Dacă ai voștri puiuți dorm la prânz, fiți pregătiți cu variante ajutătoare. De multe ori temperatura în cort este greu de suportat în timpul zilei, așa că un umbrar montat lângă cort va face treabă excelentă.

8. Ritualurile de somn. Puteți să vă inspirați din ritualul pe care îl aveți acasă, astfel cei mici nu vor fi foarte debusolați în primele lor seri la cort. O carte frumoasă la lumina unei lanterne de cort, brațele mamei și ale tatălui, câțiva greieri și un pupic de noapte bună îi vor ajuta să intre mai ușor în atmosfera de somn. Noi facem duș seara, ne îmbrăcăm în pijamale, ne spălăm pe dinți , ritualul seamănă uimitor de mult cu cel de acasă, așa că le e ușor să prevadă ce urmează.

9. Dacă aveți în plan o experiență completă, luați în calcul spațiul de transport pe care îl aveți. Știți cum e cu portbagajul plin; noi ne punem toată casa în bagaj de când avem copii (am găsit pe cine să dau vina). Însă acum, când plecăm la cort, ne e foarte utilă și o ladă, pentru că vrem să și mâncăm confortabil, așa că avem nevoie de masă de camping, scaune (pentru cei mici și pentru cei mari), hamace, luminițe și câte și mai câte care așteaptă să ne facă viața mai frumoasă.

10. Despre haine, când vremea nu este bună, vă sugerez să vă îmbrăcați în straturi. Împachetați și un strat de haine în plus, pentru eventualele accidente și nu uitați de haine călduroase și impermeabile.

11. Stabiliți un nou set de limite pentru cei mici în contextul “viața la cort”. E bine să cunoască dinainte faptul că libertatea din camping înseamnă și responsabilitate. Până unde pot pleca singuri? Pot merge singuri la baie/bucătărie?

12. Nu uitați atitudinea grozavă acasă! Ar trebui să fie prima împachetată, pentru că ea dă tonul celor mici și poate face dintr-o experiență comună cea pe care le-o vor povesti copiilor lor când vor pune cortul prima oară împreună. <3

13. Faceți un plan al meselor. Pregătirea lor durează mai mult la cort decât acasă, așa că e bine să alegeți variante simple și consistente, luând în calcul recuzita de care dispuneți. Voi reveni cu idei de mese pentru pregătit la cort, curând, promit.

14. Protejați mediul în care campați. Învățați copiii să respecte natura, să nu strivească insectele, să nu hrănească animalele sălbatice. Nu lăsați gunoi, nu aprindeți focuri în zone periclitate. În campinguri respectarea acestor reguli vine de la sine, dar, din păcate, de multe ori am văzut păduri și plaje îmbâcsite de resturi aruncate. Haideți să fim cu toții responsabili și să luăm (măcar) gunoiul pe care îl producem până la primul tomberon care ne iese în cale.

15. Lăsați copiii (și adulții) să se murdărească. Să se joace în praf, în noroi, în râuri, în ploaie, în mare. Să fie liberi, să experimenteze cu toate simțurile.

16. Informați-vă dinainte cum montați cortul, ba chiar ar fi bună și o probă. De multe ori planurile cu cei mici nu decurg așa cum ne imaginăm și sigur nu vreți să învățați să montați cortul când mai aveți doar 10 minute de lumină naturală.

Unde campăm?

Despre campingurile din țară nu pot să mă pronunț, că nu le-am folosit. Am dormit în poieni la poalele muntelui, pe platou, în sate medievale, în curțile oamenilor, în șură de fân direct în sac de dormit, pe plajă, niciodată nu îmi amintesc să fi fost în camping. În ultima vreme însă, se pare că au apărut câteva, poate probăm și noi însă sper că vom proba tot europene.

Căutați locul potrivit, fie el camping sau loc de wild camping, în funcție de nevoile voastre: poate vă place plaja, poate pădurea, poate amândouă (da, se poate să găsiți și astfel de locuri). Poate vreți la munte, poate vreți lângă râuri sau între cascade. Unele campinguri oferă locuri de joacă, unele oferă bucătării complete, altele posibilitatea de a face sport, altele piscină. Gândiți-vă și ce activități v-ar plăcea să faceți în împrejurimile campingului: poate să pescuiți, să culegeți fructe de pădure, să vizitați o fermă, să cunoașteți satele tradiționale, să faceți trasee pe munte, să vizitați peșteri.

De ce ne place atât de mult viața la cort?

Să stăm la cort ne liniștește. Să ne montăm cu grijă cortul, să ne aranjăm patul de la zero (a se citi salteaua), să facem un picnic. Să stăm în mijlocul naturii și să îi auzim toate zgomotele, să îi simțim toate subtilitățile. Să simțim vântul, razele soarelui, picăturile de ploaie, să facem un foc de tabără. Să cântăm. Să privim stelele, răsăritul soarelui și cum se mișcă norii pe cer. Să simțim bucuria de a fi afară; bucuria de a fi. O experiență care nu poate fi egalată și pe care trebuie să o încerci cu sfaturile potrivite înainte de a decide dacă este potrivită ție și familiei tale.

Stați pe aproape, vor urma articole detaliate și cu ce luăm cu noi atunci când mergem în camping, ce campinguri ne plac, listă cu articole utile și multe alte articole interesante pe aceeași temă.

*Disclosure: acest articol poate conține linkuri afiliate. Aceasta înseamnă că fără nici un cost adițional pentru voi, eu pot câștiga un mic comision dacă voi le accesați și faceți o comandă.